بنیاد رنگ ها

بنیاد رنگ ها

بنیاد رنگ ها ؛ به طور کل توصیف رنگ ها کاری بس دشوار می باشد اما در میان انسان ها افرادی پیدا می شوند که بتوانند از عهده تعریف رنگ بر بیایند . در این میان افرادی مثل ماکس لوشر یا یوهانش ایتن و یا مانسل به توصیف نظریه های خود در مورد رنگ پرداخته اند و بسیاری از رنگها رنگ را به خوبی توصیف کرده اند . که در این میان ما بیش تر از مقالات یوهانس ایتن ، نقاش طراح معروف ، خواهیم نوشت .

ساختار بصری رنگ ها

همان طور که گفتیم ما رنگ ها را از دید ایتن مطرح خواهیم کرد لذا به طور کلی رنگ ذاتا به دو دسته قابل تقسیم می باشد . این دو دسته به شرح زیر است :

 رنگهای بی فام که به آن آکروماتیک هم گویند

 رنگهای فام دار که به آن کروماتیک هم گویند

 رنگهای بی فام که فاقد رنگدانه می باشند و دارای ماهیت رنگی نیستند میتوان سیاه و سفید و خاکستری های مابین این دو رنگ را اشاره کرد و رنگهای دارای فام که در واقع دارای ماهیت رنگی هستند میتوان به سبر ، زرد و قرمز اشاره کرد .

حال نیاز است تا به شناخت کلی از چرخه اصلی رنگ بپردازیم که این چرخه شامل سه گروه رنگی به شرح زیر می باشد : 

 رنگ های فرعی

 رنگ های میانی

 رنگ های اصلی

رنگ های اصلی از بنیاد رنگ ها

همان طور که می دانید رنگ های اصلی شامل سه رنگ قرمز / سبز / آبی می باشد که سایر رنگ های چرخه رنگ از ترکیب این ۳ رنگ به دست می آید یعنی اگر این سه رنگ با هم قاطی بشه رنگ های دیگری را بوجود می آورند که به آنها می توان گفت رنگ فرعی ، به طور مثال اگر دو رنگ آبی و زرد را با هم ترکیب کنیم رنگ سبز فرعی شکل می گیرد .

یا همین طور رنگ قرمز و آبی که اگر ترکیب کنیم بنفش فرعی میده به ما و همین طور رنگ های زرد و قرمز را اگر ترکیب کنیم با هم رنگ نارنجی فرعی به دست می آید و حالا رنگ هایی که میان رنگ اصلی و فرعی می باشد را بنام رنگ میانه می شناسیم . شاید اسامی زیر را شنیده باشید یا در برخی مواد از آنها یاد کرده باشید مثلاً بنفش آبی ، نارنجی قرمز ، قرمز بنفش ، زرد نارجی ، سبز زرد ، آبی سبز و رنگ هایی که در واقع بصورت عامیانه تمایل به رنگ دیگری هستند .

اصطلاحات رنگ

برای توضیح بیش تر باید اصطلاحاتی را تعریف کنیم یکی از این اصطلاحات تونالیته می باشد ؟  در واقع تونالیته همان درجه ها و تن های گوناگون یک رنگ از لحاظ روشنی و یا تیرگی می باشد که بنام تونالیته شناخته می شود که همه رنگ ها هم شامل می شود . به طور مثال مابین رنگ های سفید و سیاه پرده ها و تن رنگ های مختلفی وجود دارد که به این پرده های رنگی تونالیته می گویند .

واژه ی دیگری که باید به تعریف آن بپردازیم واژه والر چیست؟  والر همان ارزش رنگ است . به طور کل رنگ ها ارزش های متنوعی دارند که درجه قدرت رنگی و همچنین درجه حرارت رنگی از همین دسته بشمار می روند .

حالا وقتی ما رنگی را تغییر دهیم باید بدانیم که والر آن هم تغییر می کند . یا به عبارتی تغییر تونالیته باعث تغییر والر می شود .

تضاد رنگی چیست ؟

به روبرو شدن حالت های مختلف رنگی تضاد رنگی می گوییم . این تضاد ها به طور کل به هفت شکل امکان پذیر هستند که در ادامه به شرح هر یک خواهیم پرداختو توضیحات بیش تری خواهیم داد

تضاد سه رنگ اصلی که به آن تضاد ته رنگ گویند در واقع روبروی هم قرار گرفتن رنگ های مکمل  یا همان روبرو هم قرار گرفتن رنگ های اصلی و فرعی می باشد ، تضاد هم زمانی رنگها یا همان تضاد هم پایه یا به عبارتی سیمولتانه ، تضاد رنگ های سرد و گرم ، تضاد اشباع رنگ یا همان تضاد کیفیت رنگ ، تضاد وسعت رنگی یا همان تضاد کمیت رنگی 

همجواری رنگهای اصلی یا همان زرد ، قرمز و آبی ، هنگامی که سه رنگ اصلی در کنار هم قرار می گیرند زیباترین فرم و شکل ست شدن را ایجاد می کنند و در آخر میان این سه رنگ هماهنگی ایجاد می کند.

به خاطر این می توان این سه رنگ را در کنار هم به خوبی در لباس ها و یا سایر چیدمان ها ست کرد و هماهنگی خوب با هم دارند

در مورد رنگ ها به یاد داشته باشید

لازم به ذکر است در این چرخه رنگ همان طور که قبلا اشاره کرده بودیم از ترکیب رنگهای اصلی رنگ های فرعی به دست می آید و همین طور هر رنگ فرعی هم با یک رنگ اصلی میتواند مکمل باشد..

به طور کل هر رنگ دارای مکمل رنگی مختص به خود می باشد از این جهت مکمل بودن فقط مختص رنگ های چرخه رنگ نیست . به طور مثال برای هر رنگ آبی میتوان یک مکمل نارنجی رنگ خودش را پیدا کرد.

حال کنارهم قرار گرفتن این رنگ های مکمل سبب می شود که ارزش های رنگی یا همان حرارت رنگی و قدرت آن بیشتر از قبل نمود پیدا کند .

شایان ذکر است استفاده از دو رنگ مکمل در کنار هم به معنی همجواری رنگ ها نیست بلکه می‌توان از هر دو  یا چند مجموعه مکمل های رنگی مکررا در رنگ بندی یک لباس استفاده کرد تا در نهایت به ترکیب بندی هماهنگ ، متناسب و کامل رسید . 

همجواری رنگ های سرد و گرم :

وقتی رنگ سرد و گرم کنار هم قرار می گیرند یک تعادل ایجاد می شود که این تعادل از نظر  درجه حرارت و ترکیب بندی مثلا در رنگ لباس نمود خوبی پیدا می کند . به یاد داشته باشید مثلا آبی در کنار قرمز سردتر خودشو نشون میده چون قرمز قرمز غلبه میکند .

 تضاد تیره و روشن رنگ ها

 تیرگی و روشنی ، همان طور که میدانید هر رنگی به تنهایی دارای درجه ای از تیرگی یا روشنی می باشند تصور کنید رنگ زرد که روشن و رنگ بنفش تیره است .

اما مشابه و معادل آنها را میان خاکستری سیاه و سفید میتوان پیدا کرد . یعنی اگر از یک عکس رنگ سیاه و سفید درست کنیم . خاکستری ای که در در عکس وجود دارد معادل و مشابه درجه تیرگی و روشنی همان رنگ می باشد . 

اگر در یک مجموعه رنگی تیرگی و روشنی متنوع داشته باشیم این تیرگی و روشنی باعث بالا بردن ارزش دیداری رنگ ها می شود . این گونه رنگ ها به دو صورت در کنار هم خودشونو نشان می دهند : اول اینکه همجواری رنگ هایی که خود به خود تیره و یا روشن هستند و دوم همجواری تک رنگ یا همان مونوکروم می باشد .

 تضاد رنگ های سرد و گرم ، بنیاد رنگ ها

به یاد داشته باشید ماکس لوشر درمورد رنگ آبی می گوید مشاهده این رنگ ضربان قلب را کند و فشارخون را پایین می آورد در نتیجه بیننده احساس سرما میکند. و همچنین رنگ قرمز ضربان قلب را تند و فشار خون را بالا می برد که باعث میشود بیننده احساس گرما کند .

 اگر رنگی نه سر بود و نه گرم از دسته رنگ های نسبی محسوب می شود . این رنگ ها از نظر درجه حرارت تحت تاثیر رنگهای کنار خود ، سردی و یا گرمی خود را نشان می دهند .  مثلا بنفش میانه در کنار قرمز سرد  می شود و همین رنگ یعنی بنفش میانه در کنار آبی یک رنگ گرم میشود .

خلوص درجه و درخشش ، ساختار بصری رنگ ها

اشباع رنگی به خالص ترین درجه درخشش  و خلوص رنگی می گویند  که با رنگ هایی که درخشش کمی دارند و ناخالص هستند متضاد است .

امیدواریم  که مقاله ساختار بصری رنگ ها برای شما خواننده محترم مفید بوده باشد. باعث افتخار ما است  اگر از بخش فروشگاهی ماسیا برند تولید کننده زیورآلات صدفی و جواهرات صدفی ( قدیمی ترین جواهر بشر) دیدن کنید . 

به پیج اینیستاگرام ماسیا بپیوندید ..

ماسیا

ماسیا اولین برند تولید کننده زیورآلات صدفی در ایران می باشد

ارسال دیدگاه

تمامی حقوق این سایت متعلق به ماسیا می باشد