زیردریایی تریست

زیردریایی تریست

زیردریایی تریست ، انسان در سراسر سرگذشت خود از دریا به عنوان منبعی برای غذا و جاده ای برای مسافرت استفاده می کرد ، اما جستجوی اعماق اقیانوس ها چیز دیگر برای آنها است  و این آغاز ساخت زیردریایی تریست بوده است

اکتشافات بشری از آغاز قرن بیستم تاکنون در مورد دریا ، در تمام تاریخ حیات بشری بی سابقه بوده است .بطوریکه به اکنون به یقین میدانند که منابع بی شماری از فلزات گرانبها در زیر اعماق اقیانوس ها و دریاها جای گرفته اند و این دانش کنونی از دانش ساخت تجهزیرات دیگری نشات گرفته است که امروز در مقاله زیردریایی تریست قصد داریم اندکی در مورد آن بنویسیم

پیشرفته ترین وسیله ای که برای تحقیق در مورد حیات زیر دریا برای اولین بار شروع به کار کرد زیردریایی تریست بود . زیر دریایی تریست توسط دانشمند سوئیسی بنام Auguste Piccard ساخته شد و در دریای مدیترانه فعالیت می کرد که بعد ها توسط نیروی دریایی ایالات متحده خریداری شد و هم اکنون نیز زیر دریایی تریست در موزه دنیرو دریایی واشنگتن دی سی از آن نگهداری می شود .

زیر دریایی تریست ، اولین زیر دریایی جهان

زیردریایی تریست که برای نفوذ به اعماق اقیانوس در نظر گرفته شده بود و در ۲۳ ژانویه ۱۹۶۰ برابر با دوم بهمن ماه ۱۳۳۸ به مدت بیست دقیقه تمام در اعماق اقیانوس بسر برد . از آن زمان به بعد وسایل کشف اسرار اعماق اقیانوس ها پیشرفت های عظیمی کرده و زیردریایی های اکتشافی به انواع و اقسام وسایل الکترونیکی مجهز شده اند و در بسیاری از رشته های توسعه یافت . جالب اینجاست که هر چقدر این وسایل پیچیده تکامل بیش تری می یابند ، حیرت و شگفتی انسان نیز از اعماق دریا بیش تر می شود .

زیردریایی تریست ، کشف دانشمندان

البته ، بیش تر اطلاعات کنونی انسان ها از اعماق دریاها و اقیانوس ها از طریق مشاهده مستقیم بدست نیامده است بلکه اکثر دانشمندان بیش تر به همان طریقی که در مورد فضا چیزهایی آموختند در مورد اعماق اقیانوس ها نیز مطالعه کردند . آنها برای جمع آوری اطلاعات از نقاطی که دسترسی بدان و مشاهده از نزدیک امکان پذیر نیست وسایل و روش های جدید علمی پدید آوردند . این روش ها منجر به ظهور اطلاعات جدیدی شد که در ادامه مقاله زیردریایی تریست خلاصه ای از آن را درج کردیم تا سر فرصت و در یک مقاله مجزا به طور دقیق بدان بپردازیم .

در این راستا دانشمندان کشف کردند که اختلافات ژئولوژیکی ( زمین شناسی ) قابل توجهی میان نواحی خشکی و اقیانوسی وجود دارد . اقیانوس شناسان و دانشمندانی که دریاها را مورد مطالعه قرار می دهند ، اکنون می دانند که خشکی و دریا کاملا با یکدیگر تفاوت دارند و همه این ها از ساخت زیر دریایی تریست یا موارد مشابه آن بدست آمده است

آنها با این نوع زیر دریایی های متوجه شدند قاره ها از صخره های گرانیتی تشکیل شده اند ، در حالیکه کف اقیانوس ها از نوع سنگین تری از صخره بنام بازالت که منشوری شکل است تشکیل شده است . ضخامت پوسته زمین در دریا ها بسیار نازک تر از خشکی ها می باشد همچنین یک کشف خارق العاده دیگر ! کشف رشته کوهی در عمق ۶۴۰۰۰ کیلومتری که بلند ترین رشته کوه دنیا است ! این کوه که بنام ماناکیا نام گذاری شده است .

زیر دریایی تریست ، انسان و آینده دریا 

درسته عنوان مقاله زیر دریایی تریست هست اما شاید خیلی از موضوعات با این مقاله مرتبط باشد که در ادامه به شرح هر یک خواهیم پرداخت . همان طور که میدانید بشر در طول تاریخ از اقیانوس ها و دریاها به عنوان یک مسیر برای رفت و آمد همچنین تامین نیاز های خود استفاده کرده است لذا به خوبی از اهمیت آن آگاه است و همواره با گذشت زمان سعی کرده است با خلاقیت و با بکارگیری تجربه سال های گذشته خود بهتر از گذشته عمل کند و نیاز های خود را تامین کند .

در این میان نباید فراموش کنیم که کار در زیردریا خطرات بسیاری دارد شاید برای شما هم جالب باشه که کار در زیر دریا حتی از کار در فضا و سفر های فضایی هم سخت تره ! اگر دوست دارید بدونید چرا سخت تره تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید و بعد نظر خودتون را برای ما بنویسید

همان طور که میدانید فشاری که در اعماق ۳۰ متری در دریا و یا اقیانوس بر انسان وارد می شود ۳۰ برابر بیشتر از فشاری است که در هوای آزاد و روی زمین احساس می کنید  

به این خاطر اگر یک غواص از عمق مثلا همین ۳۰ متری ناگهان به روی آب بیاد فشار وارده که اعماق بر روی بدن او زیاد بود ناگهان کم می شود .

این کاهش ناگهانی که محصل کاهش سریع فشار روی بدن هست که در بالا به آن اشاره کردیم باعث میشه حبابهایی در خون غواص و همچنین بافت بدن او تشکیل شود .

زیردریایی تریست ، بیماری Decompression Sicknes

به این بیماری Decompression Sicknes میگویند که در واقع به زبان فارسی همان کاهش ناگهانی فشار می باشد .

شاید براتون جالب باشه که این حباب ها چطور وارد خون شدند و یا چرا اصلا حباب ایجاد میشه ؟ وقتی بدن فرد دچار فشار بیش از حد یا فراتر از جو فرار میگیرد مقدار قابل توجهی هوا از جمله نیتروژن که یک گاز خنثی بشمار می رود وارد خونش میشه وقتی فشار ناگهانی حذف بشه و کم بشه این نینروژن محثول در خون به شکل حباب درمیاد و گازی میشه که بهش آمبولی گاز میگویند و این حباب ها مثل کیسه های عمل می کنند که عروق را می بندند و طی آن مشکلات زیادی را بوجود میآورند که مثلا میتوان به فلج شدن و یا مرگ را اشاره کرد .

شاید برای شما هم جالب باشه که بدانید این حباب ها و این نوع مریضی ناگهانی ایجاد نمی شود و ممکنه بعد از چند دقیقه که غواص از آب میاد بیرون رخ دهد .

انسان انقدر کنجکاو است که همیشه سعی کرده یا خودش به اعماق دریا ها و اقیانوس ها نفوذ کند یا بوسیله ساخت ابزار ها یا ماشین ها بتواند این کار انجام دهد .

طبق اطلاعات موجود غواصان اهل مناطقی مثل جنوب خاوری آسیا یا مناطق شرق مدیترانه از اولین افرادی بودند که توانستند مدت زمان بیش تری نفسشون را در سینه حبس کنند به به اعماق دریا ها و اقیانس ها بروند . علت آن به درستی مشخص نیست اما آرامش دریا ، گرمای مناسب و آب زلال آن نواحی شاید دلایل بدی نباشد .

زیردریا ، غواصی در رنسانس

 در زمان لئوناردو داوینچی یعنی حدود قرن پانزدهم افراد زیادی تلاس کردند که با استفاده از لوله ها مدت زیر آب ماندن را افزایش دهند اما قانون هیدرواستاتیک یا همان تعادل و فشار مایعات کاری نبود که با یک لوله و به آسانی انجام پذیر باشد و نیاز به تلاش های زیادی بود .

 در قرن ۱۶ محفظه های غواصی ساخته شد اولین محفظه  توسط جان اسمیتون مهندس انگلیسی طراحی شد که خود این طرح را از نظر که ۱۰۰ سال پیش دنیس پاپ دانشمند فرانسوی مطرح کرده بود گرفته بود اما به هر حال غواصی یک دانش جدید را تجربه کرد .

 این دانشمند پیشنهاد کرد که از یک کشتی به طور مداوم هوا به درون صندوقچه غواص تزریق شود ( یک جارو برقی را تصویر کنید که بدنه جارو همان کشتی باشه و لوله آن به محفظه ای پشت غواص انتقال داده می شود و این جارو اکسیژن را به محفظه منتقل کنه ) اما خوب صندوقچه سنگین و دست و پا گیر بود و این خودش یک مسئله خیلی سخت بود و همین طور از لحاظ قانون هیدرواستاتیک هم قابل قبول نبود .

  قانون هیدرواستاتیک در قرن ۱۷ توسط پاسکال کشف شد و در قرن ۱۷ انسان ها متوجه شدند که غواصی که داخل آب میرود باید از لوله استفاده کند و باید کسی باشد که  قدرت بازدم او  بیشتر از فشار مقدار آب روی سطح باشد .

خوب در این حالت هر چقدر هم که شخص قوی باشد اما عضلات ریه و شش ها آنقدر قوی نیستند که بتوانند این کار را انجام دهد .

زیردریا ، گذشت زمان و پیشرفت در امر غواصی

بعد ها لوله هایی آمد که که یک سر آن به دهان  غواص و سر دیگر به مخزنی مستقر در پشت تو بسته شده بود تقریبا هان روشی که در بالا گفتیم و متصل به کشتی بود این بار متصل به مخزنی در پشت غواص و امروزه هم مکمل همین روش را میبینید که غواص دو کپسول یا یک کپسول اکسیژن پشت خود دارد .

 تقریبا به این ترتیب بود که لباس غواصی مستقل امروزی پدید آمد .  از آن پس ،  غواص  می‌توانست بدون ارتباط با سطح آب نیم ساعت در عمق دو متری  بماند و این محصل یا محصول همان شکست هایی بود که در سالیان گذشته انسان ها خورده بودند .  شاید براتون جالب باشه که نویسنده معروف فرانسوی یعنی ژول ورن خیلی زود آینده درخشان این اختراع متوجه شد بطوریکه در داستان بیست هزار فرسنگ زیر دریا ناخدا و همراهانش را مجهز به این دستگاه کرد .

لباس های غواصی جدید و آن دوران درسته که خیلی خوب بود برای دوران خودش اما باز هم نقص هایی داشت و قطعا میتونست بهتر باشه چون غواص به عمق آب میرفت ولی قادر نبود مدت زیادی در زیر آب بماند .

در اوایل قرن بیستم بود که دستگاه تنفس اکسیژن اختراع شد این دستگاه  هوا را مستقیماً از مخزن اکسیژن مستقر در پشت غواص به رفلکتور او میرساند و غواص میتوانست تنفس کند که حتما در پشت غواص ها دیدید .

البته ناگفته نماند که این دستگاه ها و لباس های غواصی جدید هم شاید در سال های آتی دچار تغییراتی شوند .

اواخر دهه ۱۹۵۰ و زیر دریا

درمورد غواصی اشباع شده چیزی شنیده اید ؟ این مدل غاوصی در انتها دهه ۱۹۵۰ طی یک خلاقیت سروان نیروی دریایی آمریکا به نام جورج اف بوند ایجاد شد .

همان طور که میدانید همیشه یکی از مشکلات غواصی دسترسی به اعماق آب ها بوده به علت های متفاوت اما این سروان این مشکل را تاحدودی بر طرف کرد .  طبق این روش  آمریکایی غواصان وارد محوطه ای می شوند که با مخلوطی از گاز هلیوم و اکسیژن اشباع شده است و چند وقت تحت این فشار هستند و زندگی می کنند و پس از ۲۴ ساعت بافت های بدن غواص کاملاً با این گازها سازش پیدا می کند و وقتی به اعماق دریاها برود دیگر مشکل فشار برایش بوجود نمیآید .

دقیقا مشابه کاری که کوه نوردان و هیمالیا نوردان میکنند اکثرا کوهنوردان که قله های بالا را فتح میکنند چند روزی در یک کمپ در ارتفاعات بالای کوهستان زندگی میکنند تا بدنشان با میزان اکسیژن ارتفاعات تطبیق پیدا کند . همین روش در دریا هم انجام میشود امروزه که خیلی از خطوط گازی و نفتی یا تاسیسات در اعماق بالای ۲۰۰ متری دریا ها قرار گرفتند این روش ها خیلی قابل توجه شده است .

و اکثر غواصات این کار مدت زمان های چند هفته ای را تحت این شرایط زندگی میکنند تا بتوانند هدفشان را در زیر دریا ها به سرانجام برسانند .

در گذشته یکی از این پناهگاه ها کونشلف ۳ نام داشت که متعلق به آمریکا بود . پناهگاه مجهز دریایی بود اونجا طوری طراحی و درست شده بود که  غواصان به راحتی از داخل کپسول بزرگ آن  خارج  می‌شدند که این امکان را به انسان میداد تا بتواند برای مدت زیادی درون آب زندگی کند

پیشرفت در ساخت

 قرن ۲۰ را میتوان قرن زیر دریایی های بزرگ گذاشت که در ادامه بعد از آن طرح های دیگری به اجرا درآمد که راه برای مسافرت انسان به اعماق دریا و اقیانوس ها بیش از پیش گشوده شد .

این کشتی های عظیم الجثه  که با استفاده از تکنولوژی جدید  می‌توانستند به زیر آبهای دریا بروند نه تنها تحولی بزرگ در پژوهش های دریایی به وجود آورده اند بلکه اطالعات زیادی را نیز به انسان ها منتقل کردند و انسان ها از آن زمان به بعد همواره تلاش کردند که کارها و ماشین های جذاب تری و پرکاربرد تری بسازند .

 هر چه زمان می گذشت زیر دریایی ها محکم تر می شدند و می توانستند  در عمق  بیشتری فرو روند چون هدف انسان ها همین بود .

  مثلاً زیردریایی آمریکایی آلوین  تنها برای کار های ششصد فوتی ساخته شده بود این  زیردریایی توپ های پر از هوا نزدیک عقب کشتی داشت که شناور شدن آن را آسان میکرد .

یا همین طور ساخت زیردریایی آرشمید ، این زیر دریایی می‌توانست با کمک گلوله های فلزی به اعماق آب فرو برود و وقتی وقتی گلوله ها  رها می شدند  زیردریایی بالا می آمد تا به سطح آب میرسد . 

کلام آخر

همین طور زیردریایی آلومینات، این زیر دریایی بدنه آلومینیومی محکمی داشت و قادر بود تا عمق ۱۵ هزار فوتی  پایین برود بطوریکه ۶۲ درصد کف اقیانوس ها در این عمق قرار قرار گرفته است و ادامه راه این سه زیردریایی قدیمی ، زیردریایی های کنونی را بوجود آورد که کانون و به انواع کامپیوتر ها و پیچیده ترین تکنولوژی ها مجهز شده اند و حتی با بیسیم با برون از آب تماس تفلنی دارند و در عملیات پژوهشی تحقیقاتی زیر دریا نقش اساسی دارند و سرامد آنها در نیرو های نظامی به خدمت گرفته شده اند که شاید بروز ترین و مجهز ترین زیر دریایی ها بشمار می روند .

امیدواریم که مقاله زیردریایی تریست برای شما خواننده محترم مفید بوده باشد مجموعه ماسیا تنها برند تولید کننده جواهرات دریایی در کشور بهترین ها را برای شما عزیزان آرزومند است .

به پیج اینستاگرام ماسیا بپیونید . . .

ماسیا

ماسیا اولین برند تولید کننده زیورآلات صدفی در ایران می باشد

ارسال دیدگاه

تمامی حقوق این سایت متعلق به ماسیا می باشد