شایعه نکنید

شایعه نکنید

چند سالی هست که در فضای مجازی برای خمیر دندان که روزانه هزاران نفر از آن استفاده مینمایند حرف درآوردن ! بله شایعه برای خمیر دندان ! با وجود اینکه خنده داره اما واقعیت داره ..

شایعه یا حرف درآوردن دو شرط مهم دارد یک اهمیت یک موضوع هست و دومی ابهام در موضوع که میتواند ایجاد شده توسط اشخاص باشد یا نه خود مسئله دارای ابهام است و اشخاص سوء استفاده میکنند .

شایعه نکنید

اغلب حرف درآوردن ها که یک واژه مترادف است بصورت شنیداری و دهن به دهن و امروزه نیز با گسترش فضای های اجتماعی چون اینستاگرام ، تلگرام ، واتساپ و غیره بصورت دیجیتالی و در جهت جذابیت بیش تر با عکس های دست کاری شده توزیع میگردد .

از نکات قابل توجه در مورد این گونه حرف ها ، عامه پسند بودن آن بویژه برای ایرانیان است بطوریکه شبیه آن در باور های ایرانیان نیز گنجانده شده است مثل دروغ ۱۳

جریان شایعه نکنید چیه ؟

در انتهای خمیر دندان ها ۴ رنگ اصلی وجود دارد :

رنگ سبز

رنگ آبی

رنگ قرمز

رنگ سیاه

تو شایعه مطرح شده بود که هر کدام از این رنگ ها نشان از مواد تشکیل دهنده خمیر دندان دارند مثلا برای رنگ سبز می گفتند که خمیر دندان از مواد کاملا طبیعی ساخته شده است و برای رنگ آبی می گفتند ترکیبی از مواد طبیعی و دارویی هست و رنگ قرمز از مواد طبیعی و شیمیایی و در نهایت رنگ سیاه نشان دهنده این است که خمیر دندان از مواد شیمیایی ساخته شده است .

اما کل این رنگ ها فقط برای کارخانه و دستگاه های تمام اتوماتیک تعریف شده اند و هیچ معنی خاصی ندارند ! برای مشاهده محتویات خمیر دندان ها فقط کافیه محتویات و مشخصات آنها را که روی جعبه نوشته شده مطالعه کنید .

چند نوع شایعه داریم

شایعات شناور یکی از مدل های شایعه می باشد که به آن شایعه غواص هم می گویند ، در این نوع مدل زمانی برجسته و ظاهر می شود که شرایط مساعد باشد و قبل از ان مخفی خواهد ماند مثل شایعات در مورد محیط زیست

شایعات تند و سریع ، این نوع شایعات بسیار سریع همه گیر خواهد شد و به گوش همه خواهد رسید و به نسبت سرعت با واکنش افراد روبرو خواهد شد مثلا گران شدن قیمت بنزین در حالی که گران نشده ..

شایعات وحشت ، یکی دیگر از انواع مدل ها می باشد که بیش تر ایجاد وحشت خواهد کرد مثل شایعات ورود یک بیماری واگیر دار به شهر و یا حمله یک کشور به کشور دیگر که باعث ایجاد وحشت میان مردم شود . هدف از این نوع شایعه امکان دارد دارد سیاسی باشد و به خاطر ایجاد ناامیدی در اون جامعه ایجاد خواهد شد

شایعات خزنده ، این نوع شایعات عموما درگوشی و بصورت مخفی میان مردم رد و بدل خواهد شد مثلا دوست شما به شما میگوید من یک چیزی متوجه شدم از آقای م اما تو به کسی نگو ..

مدل های بالا نقل قولی بود از جامعه شناس روسی

چطور شایعه را کنترل کنیم

اولین قدم برای جلوگیری از شروع شایعات آگاه سازی مردم نسبت به شرایط مختلف اعم از اجتماعی و غیره می باشد . به عبارتی میتوان گفت زمانی که اطلاع رسانی درست انجام شود و مردم نسبت به اخبار کشور خودشان اطمینان داشته باشند دیگر شایعات موثر نخواهد بود .

لذا همواره باید صادقانه و دوستانه مردم را در جریان آخرین تحولات و اتفاقات مهم اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی کشور قرار داد . این روش باعث خواهد شد اعتماد میان یک دولت و یک ملت بیشتر گردد و به طبع کارایی بسیار بالایی خواهد داشت .

بعضی از فعالیت ها قابل شنیدن نیست و یا حتی دسترسی به آن برای همه مقدور نیست لذا افراد یا خود ملت باید آنرا ببیند یعنی دیداری است مثل امنیت

خوب همان طور که میدانید کشور های بیگانه بسیار در مورد ناامنی در ایران تصاویر ، فیلم ها و غیره تهیه میکنند و شبکه های زیادی هم بدون اطلاع یا حتی با اطلاع از دروغ بودن و یا حتی صحیح بودن آنها را پخش می کنند اما وقتی یک مربی خارجی فوتبال به ایران سفر خواهد کرد با چشمان خود امنیت را خواهد دید . پس برای جلوگیری از این گونه شایعات باید بستری فراهم کرد که قابل دیدن باشد .

در ادامه چند نقل قول از مربیان فوتبال کارکرده در ایران خواهیم پرداخت درباره همین مسئله امنیت که میتواند در موردش شایعات زیادی درست کنند

آقای برانکو ، من بیش از چهار سال در ایران بودم و مشکلی نداشتم و همین حضور طولانی بهترین پاسخ برای رفع ابهامات در خصوص امنیت ایران است.

ویلموتس در خصوص اینکه رسانه‌های خارجی می‌گویند ایران کشور نا امنی است، خاطرنشان کرد , نمی‌خواهم درباره سیاست حرف بزنم چرا که من یک چهره کاملا ورزشی هستم. اما اصلاً متوجه نمی‌شویم چرا می‌گویند ایران ناامن است . حتی از اروپا هم امن‌تر است .

و البته سایر مربیان حتی در رشته های دیگر نیز چنین بیاناتی داشته اند لذا میخواهیم اهمیت نقش دیداری را در کنترل شایعه بیان کنیم

در مراحل دیگر زمانی که مردم نسبت به عواقب شایعه آگاهی داشته باشند و بدانند که بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم آثار مخربی دارد دیگر از انتشار آن خودشون جلوگیری میکنند وقتی الکی بگویند ماست موجود نیست قیمت ماست بالا خواهد رفت به همین راحتی با وجود اینکه موجود هست و اصلا بحثی در مورد تولید و اقتصاد داریم که روی همین مسئله یعنی شایعه و توزیع کالا میپردازد.

افرادی که شایعه را باور میکنند دارای چه خصوصیاتی هستند

یکی از خصوصیات چنین افرادی زودباوری آنها یا ساده لوحی آنها می باشد که ابتدا باور میکنند سپس انرا میان افراد توزیع میکنند . دومین خصوصیات این افراد پرگویی آنها است به طور کل افرادی که پر حرف تر می باشد احتمال اینکه شایعه سازی کنند به مراتب بالا تر است چون به زبان عامیانه امکان دارد از جایی به بعد حرفی برای گفتن نداشته باشند و شایعات را بیان کنند .

افرادی که ناامنی روانی دارند یعنی وقتی که حرفی را از محیط پیرامون خود یا حتی محیط دیداری خود می بینند به سرعت واکنش هیجانی نشان خواهند داد و این افراد عموما ناقل های خوبی هستند

افرادی که زیاد غیبت میکنند و زیاد هم دروغ می گویند هم در این کار بسیار میدرخشند .

افرادی که دچار عدم اعتماد به نفس هستند و همچنین افرادی که خود توجهی دارند بدین معنی که از دیدگاه خودشون به هر قضیه نگاه میکنند . البته این گونه افراد در معرض این بیماری قرار خواهند داشت و لزوما نمیتوان آنها را به شایعه سازی نسبت داد .

راستی اگر شما هم این شایعه را قبلا باور کرده بودید حتما برای ما کامنت کنید و نظرتون را بگید .با ماسیا برند تولید کننده زیورآلات و جواهرات صدفی همراه باشید . بهترین ها را برای شما آرزومندیم .

به پیج اینستاگرام ماسیا بپیوندید ..

ماسیا

ماسیا اولین برند تولید کننده زیورآلات صدفی در ایران می باشد

ارسال دیدگاه

تمامی حقوق این سایت متعلق به ماسیا می باشد